אמנית זכוכית, עבודות אמנות לבתי כנסת, ויטראז׳ים, אריחי קרמיקה וזכוכית, סדנאות זכוכית ויודאיקה

סל קניות

מיצב שתכננתי על פי בקשת רשות הכותל למקום הקרוב ביותר לקודש הקודשים לכותל

מתוך מכתב ההסבר שכתבתי לועדה…

לכבוד

הקרן, חברי הועדה

לכבוד הוא לי להגיש בפניכם את הצעתי בהקשר להצעת יצירת אמנות ובהתאם לתנאים שהצבתם.

עלי להתוודות כי את פנייתכם אלי במייל קראתי בהיותי בחו”ל, ומאז אני חושבת, נושמת, חולמת, וחיה את הפרויקט, ביום ובלילה.

כך, לובשת היצירה ופושטת צורה מדי יום ביומו, הרעיונות משתנים, ועם זאת, למין הרגע הראשון ידעתי לבטח כי החומר העיקרי ממנו תהיה מורכבת היצירה יהיה זכוכית .

אישור לכך קיבלתי כאשר קראתי את ההנחיה כי יסוד האור יהווה חלק מהותי ממנה .

כך הפכה הנחייתכם למקור הרעיוני לעיצובי.

את המקור הצורני שאבתי מיצירה מוקדמת שלי – לפני כ-15 שנים ייצרתי נר לזכרו של יצחק רבין אשר הוצג במוזיאון ארץ ישראל. גובהו של הנר היה 2 מטר, והוא הורכב מעשרות אלפי ניירות עיתון עגולים, גזורים ידנית בסכין יפנית, מודבקים זה על זה לגובה.

הפעם החלטתי כי דפי זכוכית יחליפו את דפי העיתון וישמרו בכך את הרעיון של “דפי ההיסטוריה”, הזיכרון והזמן, אך יוסיפו לכך את המימד הרוחני הדרוש לעבודה כזו.

הצעתי משלבת באופן צורני וסמלי כאחד את סמלי הזיכרון, הקדושה, העבר וההווה, וכל זאת למען עתיד מואר יותר.

יצירתי מורכבת מ 9 או 6 נרות-מיכלי זכוכית מוארים בראשם על ידי שמן ופתילות, בעצם חנוכייה ייחודית

בהצעה זו – קבוצות צינורות-מיכלי זכוכית שקופים המכילים שכבות זכוכית וזכוכיות בצירוף קרמיקה-חימר-אבן – 6-9 נרות בסה”כ

כל מיכל עם שכבות הזכוכיות והחימר מסמלים עבורי את העבר וההיסטוריה של העם היהודי.

כדי לבטא את היסטורית העם היהודי, את הזיקה לשורשי העם היהודי, הוספתי כיתוב סביב שכבות הזכוכית. כל שכבת זכוכית עגולה ביטאה עבורי מעגל שלם, עולם שלם, דור ועוד דור. המילים שבחרתי לכתוב היו, בדרך כלל, מילים שמבטאות את נושא החנוכה וחשיבות ירושלים.

אפשרי גם להעמיד את שכבות הזכוכית ללא צינורות הזכוכית המכילים אותן.

יצרתי חנוכיה ייחודית, אשר אפשרי שתהיה מוארת הן מבפנים החוצה על ידי העברת תאורה מלאכותית (לדים) במרכז של כל שכבות הזכוכיות והן שתאיר על ידי שמן ופתילות. ניתן לעשות זאת על ידי מיכל שקוף (זכוכית) ממולא בשמן ופתילות בראש הנרות או על ידי מילוי צינורות-מיכלי הזכוכית הארוכים בשמן. בהדמיה אני מראה אופציה נוספת לשילוב של מים ושמן – צינור הזכוכית השקוף, המכיל את שכבות הזכוכיות העגולות, ימולא במים ובחלקו העליון ימולא הצינור גם שמן והפתילה תדלוק למעלה. מכיוון שהשמן יצוף מעל המים ייווצרו משחקי שקיפויות בין שכבות הזכוכית, עמוד הזכוכית, המים והשמן.

כל אחד מעמודי הזכוכית יכול להיות שונה באופי הזכוכיות והחומר שהוא מכיל, בגודלו ובקוטרו. צינור זכוכית שקוף יכיל זכוכיות פיוזינג חלקות בצבעים בהירים כמו טורקיז- המסמל מים, נר שלישי – יכיל זכוכית וקרמיקה יחד, חומים – צבעי אדמה, ומעט תכלת, קבוצה נוספת יכולה להכיל זכוכיות פיוזינג עליהן יתווסף כיתוב אותיות, נר נוסף יכיל שכבות זכוכיות שקופות לפני שריפה, נר חמישי- יכיל זכוכיות בתוספת כיתוב סביב הזכוכיות והקרמיקה, נר שישי – יהיה מגוון מכל הקבוצות יחד.

אם תהיה החלטה לבחור 9 נרות, תיווצר חנוכייה – עם כל המשמעויות של העבר היהודי, מוטיב הנצחון– ומשחק האורות עם השקיפויות של הנרות והמיכלים השונים יהיה מודגש כאן במלואו – ניצחון האור על החושך, ביטוי הכמיהה לגאולה, התקווה לירושלים השלמה ושיבת ציון מתבטאים כאן במלוא העוצמה, לדעתי. גודל הנרות – בערך 1.60 מטר הגבוה ביותר עד 0.50 מטר הנמוך ביותר, בהחלט יהוו נרות המביעים ללא מילים את תחושותינו העמוקות ביותר.

הנר הגבוה ביותר יסמל את השמש או את נר התמיד, ושאר הנרות סביבו.

נר התמיד – שמש החנוכיה

נר התמיד, המוזכר בספר ויקרא כד-ג’, מכונה גם ‘אש התמיד’ והוא בעל משמעות סמלית- רוחנית. במשלי ממשילים את הנר לתורה ולחיים כאשר האור מייצג את יסוד הרוח, הדעת והחוכמה.

יסודות אלה עמדו לנגד עיני כאשר בחרתי לשים דגש על שמש החנוכייה.

ירושלים

בחזוני אני רואה את הנרות ניצבים במרכז החלל, ואת ירושלים המעוצבת בעבודתי כבתים במעגל, הנמשך על פני הקירות ויורד לרצפה עד להשלמתו למעגל שלם – מעגל שלם המסמל את הגאולה, התקווה, את שיבת ציון, את הזיקה לעבר והקשר להווה, למדינת ישראל.

בתי ירושלים בנויים מחומרים שונים: חימר, קרמיקה וזכוכית, לעיתים משולבים זה בזה ולעיתים מתייחדים בחומריותם, פסיפס ומזואיקה.

ירושלים של מעלה וירושלים של מטה – כדי להדגיש רעיון זה תעמוד הקונסטרוקציה על מעין מדרגה – קופסת זכוכית שקופה ומחוסמת שברצפתה מראה. כל מה שיוצב מעליה יכפיל את עצמו וישמש ביטוי לכפילות של הרוחני והממשי.

את הנרות אציב “בפתחי בתי ירושלים” במעגל סביב נר התמיד, בגלל המנהג להציב את הנרות בחלונות הבתים.

חומרים – שכבות הזכוכית נוצרו בחלקן מזכוכית בלבד ובחלקן מזכוכית בצירוף קרמיקה והפכו ליחידה אחת. השילוב של שני החומרים המנוגדים – שמבטאים, האחד, שקיפות ושבריריות ואילו השני, חוזק ואטימות – מבטא עבורי את ירושלים של מעלה וירושלים של מטה. את ההיסטוריה המצולקת של העיר ואת רוחניותה ונצחיותה. את המיכלים ניתן ליצור מזכוכית או מזכוכית פרספקס.

ששת הנרות יכולים לסמל גם את 6 האלפים לבריאת העולם (במקרה זה 6 נרות בלבד) , וגם את השואה

pas 2
דילוג לתוכן